PENGETUA SEBAGAI KEPIMPINAN SEKOLAH.
Pengetua sebagai pemimpin sekolah perlu memainkan
peranan sebagai kepimpinan profesional.Kecemerlangan dan kelestarian kepemimpinan
bermula dengan peranan pengetua.Pengetua yang mempunyai kualiti dan tret atau
ciri peribadi yang baik akan dapat
mempamer gaya
kepemimpinan yang baik, cemerlang, berkesan dan lestari.
Pengetua mesti memiliki kredibiliti dan kompeten
dengan kemahiran pentadbiran, pengurusan dan kepemimpinan.Oleh itu pengetua
akan mendapat kepercayaan, kebergantungan, keyakinan , sokongan, kesepakatan bekerja dan dapat
meningkatkan kesetiaan serta komitmen daripada anggota organisasi, pelanggan
dan stakeholders.
Pengetua sebagai kepimpinan pendidikan di sekolah
bertanggungjawab dan diamanahkan kemenjadian murid-muridnya untuk memperolehi ilmu
pengetahuan, berkemahiran tinggi dan memilikki kepintaran pelbagai (Multiple
Intelligence),bersahsiah cemerlang serta dapat menjadi sumber tenaga kerja yang
compatible dengan pasaran kerja dan menjadi modal insan kelas pertama.
PERANAN PENGETUA
- Pengetua sebagai pemimpin utama di peringkat
sekolah diberi peranan melaksanakan pendidikan berkualiti dan
cemerlang.Oleh itu pengetua perlu berusaha meningkatkan dan memantapkan
tahap profesionalime dengan memilikki
dan mengamalkan Ilmu Teori
Pengurusan Sekolah terkini.Ilmu
Teori Pengurusan Sekolah yang dimilikki akan membantunya bersikap profesional.
Pengetua akan dapat
bertindak tangkas dan berkesan serta membuat keputusan berteraskan etika dan moral professional
pendidikan. Sekaligus dapat menangani segala isu kependidikan dan dapat
menyelesaikan masalah sekolahnya dengan pemikiran rasional secara
profesional.Keadaan ini berbeza dengan pengetua di zaman pra-merdeka yang
melaksanakan tugas semata-mata mentadbir dan mengurus sekolah. Pengetua
tersebut terjebak dengan tugas rutin dan formal serta bergantung kepada
naluri, stail kepimpinan dan perwatakan sendiri.
- Pengetua secara tersurat
memainkan peranan sebagai ketua pentadbiran, pengurus dan pemimpin
sekolah. Melaksana tugas menyelia
pelaksanaan kurikulum sekolah selaras Dasar Falsafah Pendidikan
Kebangsaan, menyelia pelaksanaan program pendidikan sekolah dan memberi
khidmat sokongan, memberi kepimpinan profesional kepada semua staf
sekolahnya dan mempereratkan kerjasama pihak sekolah dengan masyarakat
melalui organisasi seperti Persatuan Ibubapa dan Guru.
- Perubahan pesat dalam pendidikan di
Malaysia dekad ini telah mendesak pengetua melaksana perubahan menjadi
kepimpinan instruksional dengan menguasai aspek-aspek teknikal pengajaran
dan pembelajaran, melaksana penyeliaan pengajaran dan pembelajaran guru di
bilik darjah, mentadbir dan mengurus perhubungan kemanusiaan serta
melaksana inovasi pendidikan ke arah membina generasi baru yang berupaya
menghadapi cabaran-cabaran abad ke-21.
- Pengetua semestinya
tidak boleh hanya berperanan sebagai pentadbir dan pengurus sahaja.
Pengetua mesti bertindak sebagai pemimpin pendidikan di sekolahnya.Kepemimpinannya
menentukan halatuju sekolahnya.Kepemimpinannya mencorak citra sekolahnya.
Peranannya mengarah, mengelola, menyelia, membimbing dan menyelesai
masalah bersama guru dan staf sokongan akan memancu ke arah pencapaian visi sekolah. Stail kepimpinan yang
berlandaskan prosedur kerja sahaja dan berpegang kepada pendirian bahawa
pengetua sentiasa betul dan benar tidak sesuai diamalkan. Pengetua perlu
menggunakan kreativiti dengan menghayati reflective rationality dan
semangat syura yang berorientasi
pelanggan. Pengetua sebagai the central figure dalam pentadbiran dan
pengurusan sekolah berperanan sebagai pemimpin instruksional serta menjadi
tempat rujukan, pakar runding, tempat berbincang dan berbicara, tempat rujukan, tempat
mendapat khidmat nasihat sebagai kepimpinan instruksional.
- Pengetua sebagai
peneraju sekolah mesti memahami dengan jelas konsep dan idea yang boleh
dijadikan asas dan panduan dalam mengurus sekolah.Di antaranya Sekolah
Berkesan, Sekolah Berwatak, School view, Class view, Back to basic, Guru
mengajar-Murid belajar dan Let manager’s manage dan seumpamanya. Pengetua
mesti boleh memahami isu-isu pendidikan dan persekolahan agar dapat
merealisasi pendidikan berkualiti
untuk murid-murid di sekolahnya. Di samping itu dapat melahirkan the
gentlemen, scholars and sportman melalui perancangan strategik sekolah.
- Pengetua berperanan
sebagai role model dan dapat mendorong guru berusaha dengan penuh
keghairahan melaksana misi bagi mencapai visi sekolah dengan menjalin dan
mengadun tenaga guru dalam satu pasukan kerja. Pengetua memberi inspirasi
dan motivasi kepada guru untuk bekerja
secara sukarela dan dalam suasana ceria serta berasa kepuasan apabila aktiviti sekolah
dapat dilaksana dengan berkesan dan mencapai hasil yang cemerlang berdasar
KPI yang telah ditetapkan.
- Pengetua berkeupayaan
melaksana permuafakatan strategik pendidikan di antara PIBG dan NGO yang
terlibat secara langsung dengan usaha pembangunan dan kemajuan pendidikan
termasuk agensi kerajaan dan swasta. Permufakatan strategik pendidikan
dilakukan menerusi aktiviti yang boleh dilaksanakan oleh warga sekolah dengan
pihak yang dilibatkan dalam hal yang disepakati dan dilaksanakan sesuai
dengan keperluan dan kemudahan di
peringkat sekolah. Permuafakatan strategik pendidikan perlu ada networking,
kepakaran, sumber, kemudahan, pengalaman intitusi dan organisasi. Kemudian
dibina pasukan petugas menjayakan satu-satu usaha yang telah disepakati
bersama. Pemuafakatan strategik pendidikan mesti diinstitusikan agar
berlangsung secara berkekalan dan berterusan serta sentiasa dibugarkan.
- Pengetua mesti membuat
analisis swot dan analisis persekitaran sekolahnya.Mengenalpasti kekuatan,
kelemahan, ancaman dan peluang di sekolahnya. Sekaligus menyusun perancangan
dan langkah menangani kelemahan dan ancaman.Mengembleng kekuatan dan
menggunakan peluang yang ada mengatasi kekangan-kekangan di sekolah dan
persekitarannya dengan mengarca , memeta dan merencana visi dan misi
melalui pelaksanaan perancangan strategik sekolah. Visi dan misi sekolah
dipersembahkan dalam bentuk mudah difahami dan boleh diterima serta
dihayati bersama oleh seluruh warga sekolah. Pengetua mesti berkeupayaan
menggunakan kedudukan, pengaruh, kebijaksanaan, berkeupayaan memujuk,
kekuatan menggerak dan kemahiran mengurus, mentadbir dan memimpin serta
melentur perbezaan dan kelainan di kalangan guru sekolahnya.
- Pengetua berperanan
mewujudkan dan melaksana perkhidmatan penyayang di sekolah. Pengetua
menghargai dan mengiktiraf
perkhidmatan yang diberikan oleh warga sekolah. Perkhidmatan
penyayang boleh memotivasi dan membangkit serta menbugarkan semangat
guru-guru bekerja dan melahirkan perasaan penghormatan kepada kepemimpinan
pengetua.
BEBERAPA CIRI PENGETUA BERKESAN
- Pengetua memilikki sense
of mission dan sense of purpose, berwawasan, jelas halatuju dan matlamat yang
hendak dicapai oleh sekolah melalui pernyataan visi dan misi sekolahnya.Berkeupayaan
menjelaskan kepada warga sekolah dan komuniti setempat tentang visi dan
misi sekolah dengan amalan walk the talk iaitu kepimpinan melalui teladan.
Bertindak sebagai strategist yang berkesan dan memilikki kecekapan merangka strategi supaya dapat menjamin
visi dan misi yang tersurat dan tersirat tercapai.Berupaya mengemblengkan
segala sumber yang ada di sekolah secara maksimum dan bertindak pantas
menangani kekurangan dan kekangan yang akan mengagalkan pencapaian visi.
- Pengetua mesti menjadi
ketua guru dan ketua pedagogi serta mempunyai kemahiran membimbing guru
dan bertindak sebagai pedagogical innovator. Mempunyai personaliti dan
kekuatan minda dari segi intelek dan ilmu
bagi menghadapi cabaran serta dapat membuat keputusan dengan
tangkas dan tepat.
- Pengetua memilikki kemahiran berkomunikasi interpersonal
dengan baik dan berfikir reflaktif, kreatif dan konstruktif serta
beriltizam,beristiqamah dan sanggup bermujahadah dalam pelaksanaan tugas
dan tanggungjawab.Pengetua yang berkemahiran komunikasi dan diplomasi boleh meraih sokongan guru dan sekaligus
menggalakkan penglibatan ibubapa serta komuniti setempat dalam usaha
meningkatkan kualiti pendidikan sekolah.
- Pengetua mesti berpijak
pada landasan yang tepat dan disokong oleh sifat muaddib, murrabbi dan
mursyid serta memilikki sahsiah bercirikan insan cemerlang. Bijak
memimpin, berakhlak terpuji, mempamer teladan yang baik dan berketrampilan
serta bersikap amanah, bertanggungjawab, proaktif dan bersikap profesional.
- Pengetua diiktiraf dan
mendapat pengiktirafan umum bahawa sekolah yang ditadbir, diurus dan dipimpinnya
menepati konsep sekolah dan tidak dipesepsikan dengan gambaran lain.
Seiring dengan pengiktirafan perlu mempunyai iklim dan persekitaran kondusif
dan kemantapan pencapaian akademikyang lahir sebagai satu pembudayaan atau
etos sehingga wujud perhubungan yang harmoni di kalangan warga sekolah,
pelanggan dan stakeholders.
- Pengetua mesti mempunyai
stail kepemimpinan yang dapat menarik sokongan dan kerja sepasukan,
berpesonaliti, ada ketokohan dan world view pendidikan yang luas.Pengetua
berkelulusan, berilmu dan berkemahiran berkaitan Ilmu Teori Pengurusan
Sekolah yang tinggi dan boleh digunasama. Pengetua mempunyai komitmen
tinggi dan mendapat pengiktirafan guru, murid dan komuniti setempat serta
mempunyai kesihatan yang baik dan sihat dari segi jasmani, emosi, rohani
dan intelek.
MASALAH DAN CABARAN PENGETUA KINI
1.
Pengetua bersikap kurang peka dan kurang positif terhadap
memajukan diri dari segi keilmuan profesional, lemah peribadi dan gaya
kepemimpinan serta mempunyai mutu kepimpinan yang lemah.Pengetua berprestasi
rendah memilikki kekurangan dari segi kemahiran untuk mengenalpasti amalan pengajaran berkesan. Ada Pengetua yang
tidak dapat memberi sokongan atau bimbingan pedagogi secara terperinci kepada
guru oleh sebab mereka kurang pengetahuan yang diperlukan.
2.
Pengetua tidak dapat memberangsangkan dan memotivasi guru
untuk meningkatkan kecekapan sebagai kepimpinan bilik darjah dalam proses
pengajaran dan pembelajaran murid.
3.
Pengetua kurang memberi tumpuan khusus melaksana tugas
sebagai kepimpinan instruksional.Penyeliaan dan pencerapan proses pengajaran
dan pembelajaran di bilik darjah bukan agenda utama.Kebanyakannya hanya
melaksana tugas rutin sebagai pentadbir
sekolah dan ceremony leaders sahaja.
4.
Pengetua menghadapi masalah kekurangan resos bahan,
ruang, kewangan dan manusia yang membantut kemajuan sekolah. Masalah ini amat
ketara di kalangan pengetua sekolah di luar bandar. Keadaan menjadi kronik bila
mana pengetua kurang menjalin hubungan dan tidak mendapat sokongan ibubapa dan
masyarakat setempat.Dengan sumber terhad tidak ada banyak tugasan dapat
dilaksana.Sekolah itu menjadi sinking school.
5.
Pengetua melaksana tugas sebagai pentadbir dan pengurus
sekolah mengikut kebiasaan dan kelaziman. Mereka terperangkap dengan
kerja-kerja biasa dan tugas-tugas rutin. Kerja perancangan kurikulum,
pengurusan pedagogi, perencanaan ko-kurikulum berkesan dam pemasyarakatan sekolah
tidak diberi tumpuan serta tidak termasuk dalam jadual kerja pengetua.
6.
Pengetua kurang pengetahuan dalam bidang pengurusan
strategik dan tidak biasa mengamalkan budaya
R&D dan tidak melaksana cara-cara pengurusan moden serta tidak melaksanan
pemuafakatan Smart Partnerships untuk manafaat sekolah.
7.
Pengetua kebanyakannya berumur lebih 50 tahun ke atas dan
sentiasa terdedah kepada masalah kesihatan. Pengetua yang sentiasa berhadapan
dengan pelbagai tugas dan segala macam masalah serta beranika kekangan akan mudah terdedah kepada stres yang akan
mengganggu tugasan sebagai kepimpinan sekolah berkesan.
8.
Pengetua terperangkap dalam sempadan sekolahnya sendiri
dan tidak melaksanakan dasar pintu terbuka dengan mengadakan koloboratif dengan
rakan pengetua lain. Tidak berusaha untuk berkongsi pengalaman dan idea baru. Pengetua secara
sedar atau tidak sedar telah membina sempadan lingkungan kerja sendiri. Berasa selamat atau terasing
sama ada mempertahankan sempadan yang memagari atau memencil serta mengasing
sekolah. Pemuafakatan strategik dengan pihak yang boleh memberi keberkesanan
dan keberhasilan program pendidikan sekolah dirasakan akan mengancam kewibwaan
sendiri atau ada rasa malu sendiri.
KESIMPULAN
Pengetua memainkan peranan
penting ke arah menjadikan sekolahnya sebagai sekolah berkesan.Pengetua menjadi
faktor penentu kejayaan sekolah.Kepemimpinan pengetua akan menentukan
kemenjadian sekolah berkesan.Sekolah itu menjadi sailing school.Ibubapa dan
murid menaruh harapan yang tinggi kepada sekolah itu.
Sekolah berkesan ialah sebuah
sekolah yang berjaya menghasilkan murid yang berjaya dalam aspek akademik,
ko-kurikulum, pembangunan sahsiah dan kemahiran sosial melalui pemupukan budaya
tradisi dan watak sekolah itu sendiri.
Peter Mortimer (1995) telah
mengemukakan sebelas faktor sekolah berkesan.
1.
Kepimpinan profesional.
2.
Perkongsian visi dan matlamat.
3.
Persekitaran pembelajaran.
4.
Tumpuan kepada pengajaran dan pembelajaran.
5.
Pengajaran bermatlamat.
6.
Harapan yang tinggi terhadap pencapaian pelajar.
7.
Pengukuhan positif.
8.
Pemantauan kemajuan.
9.
Hak dan tanggungjawab pelajar.
10. Hubugan rapat keluarga –
sekolah.
11. Organisasi pembelajaran.
Sekolah berkesan mempunyai
pengetua sebagai kepimpinan instruksional yang memberi tumpuan kepada
pengajaran dan pembelajaran bermatlamat. Pengetua berkemahiran mengurus perubahan sekolah dari segi konsep dan idea
kepada perlakuan dan tindakan serta mengadunkan faktor-faktor di bawah kawalan
kepada perubahan pendidikan berkualiti. Sekolah menjadi moving school yang
dianggap sebagai sekolah berkesan.Sekolah berkesan akan menjelmakan perwatakan
tersendiri melalui etos sekolah.Murid-murid akan dibentuk supaya mempunyai perwatakan
cemerlang seperti berbudi pekerti mulia, berpegang kepada prinsip agama dan
Tuhan, berilmu dan mempunyai tahap intelektual yang tinggi, memilikki ketahanan
fizikal, semangat kesukanan (sportmanships) dan kegiatan luar dengan berpaksi disiplin yang kental. Sekolah boleh menjadi sekolah berkesan apabila
pengetua menjadi pengetua berkesan.
No comments:
Post a Comment