Tntang Saya

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia

Sunday 16 September 2012


MENGORAK LANGKAH MEMBURU KECEMERLANGAN.

 

 1. Rukun Kejayaan dan laluan kecemerlangan pelajar.

 
S - Sikap positif dan sanggup berkorban serta berubah seiring dengan keperluan semasa   

      dan  masa akan datang.

M - Memilikki matlamat dan wawasan yang jelas.

A -  Azam dan kemahuan yang kuat untuk kejayaandan kecemerlangan.

R - Rancangan yang strategik dengan pengurusan masa yang sistematik.

T-  Tekun, tawakal dan isrtiqamah.

S -  Sentiasa berdoa dan berhajat kepada kejayaan dan kecemerlangan dalam semua kerja buat

      sebagai seorang pelajar.


2. Aktiviti sokongan.

 
D - Doa.

U - Usaha gigih.

I  - Iltizam (Komitmen) / ingin.

T -  Tawakal.

 
3. Langkah yang perlu di ambil secara strategik dan bersepadu.


  1. Penentuan dan penetapan TOV (take off Value).
  2. Pelaksanaan OTI (Operational Targeted Increament).
  3. Pencapaian ETR (Expected Target Result).
  4. Pencapaian sebenar keputusan peperiksaan awam ATR (Actual Target Result).

4. Melaksana aktiviti SATU.

 
    S - Sedia.

    A – Awal.

    T – Tumpuan.

    U – Ulangkaji.

 
5. Mengamalkan budaya SEMUT.

     S – Sentiasa berusaha dengan gigih.

     E – Efisen.

     M – Melaksana kerja dengan tekun.

     U – Urusan dibereskan tanpa berlengah.

     T -  Tanggungjawab disempurnakan sebaik mungkin.

 

6. Peranan ibubapa memastikan anak belajar di rumah.


  1. Dorongan.
  2. Beri semangat dan galakkan serta nasihat.
  3. Kawalan.
  4. Pemantauan.
  5. Jalin permuafakatan dengan guru.

7. Peranan guru di sekolah memastikan guru mengajar dan murid belajar.

 
  1. Mengajar dengan bestari.
  2. Mendidik dengan berhemah.
  3. Membimbing dengan bijaksana.
  4. Menerap konsep penyayang.
8. Peranan PIBG.

 
1. Permuafakatan guru, ibubapa dan pelajar.

2. Kerjasama.

3. Sumbangan kewangan, tenaga dan moral.


9. Peranan pelajar.

 
  1. Belajar bersungguh-sungguh secara berkesan.
  2. Berdisiplin, berbudi pekerti dan bersahsiah mulia.
  3. Taat kepada agama dan Tuhan.
  4. Taat kepada ibubapa.
  5. Taat kepada guru.
  6. Berilmu dan berintelek.
  7. Bersemnagat sukan ’Sportmanships’ dan ’Sporting’.
  8. Fokus kepada wawasan diri ( Pada tahun 2009 saya akan............).
  9. Mantap IQ, EQ, SQ dan ESQ. Kejayaa n seorang pelajar bukan 100% bergantung kepada IQ tetapi lebih kepada sikap (ESQ).


10. Santapan Minda.

 a.  3 Elemen Kecemerlangan.   


1.     Extra Might –  Kekuatan ilmu pengetahuan, Kemahiran tinggi dan keinginan tanpa 

                          Batasan.

2.     Extra Mind  -  Kebijaksanaan menyelesai masalah dan membuat keputusan.

3.     Extra Mile   -  Berpandangan jauh dan mempunyai high perfomance speed dan high

                         Performance work culture untuk mengelola, melaksana dan menillai.

 

b. Elemen Sokongan.

 
1.     Pantauan emosi (EQ).

2.     Ilmu pengetahuan (IQ).

3.     Kesedaran sosial (SQ).

4.     kekuatan dalaman (ESQ).

 

11. Jelas hala tuju dan destinasi terakhir.

 

  1. Matlamat -  Membina kekuatan dalaman dan berjaya dengan cemerlang.
  2. Visi         -  Muncul sebagai insan luar biasa, hebat dan bagus dengan kekuatan IQ, EQ,  SQ dan ESQ
3.   Misi        -  Berguna untuk mencapai matlamat dan visi bagi diri sendiri, ibu bapa, guru, agama,
                      bangsa dan negara.

 

12. Ciri pelajar yang berjaya dan cemerlang.


  1. Mendorong diri serta sanggup menerima perubahan dan cabaran.
  2. Membentuk motivasi dan berkeupayaan meningkatkan semangat belajar secara konsisten.
  3. Boleh berubah dari malas kepada rajin, berusaha untuk cemerlang tanpa putus asa dan tanpa kompromi.
  4. Membina keakraban untuk cemerlang bersama guru dan rakan sekolah. 
13. Punca pelajar tidak cemerlang.


  1. Main-main dan buang masa.
  2. Tiada imaginasi.
  3. Tidak kreatif.
  4. Selekeh, sambil lewa dan tidak ada minat belajar.
  5. Tiada kekuatan IQ, EQ, SQ dan ESQ. Malas berusaha dan selesa beada ditakok lama.
  6. Jenis kena rangsang dan motivasi.
  7. Beranggapan diri sendiri adalah yang terbaik, bangga diri dan suka memperlekeh serta merendahkan orang lain.

14. Apakah yang perlu dilaksana dan menjadi kemestian pelajar.

 
  1. Musyaratah - Membuat perjanjian diri.
  2. Muaqabah   - Sendiri mendidik diri.
  3. Muraqabah  - Merasai kehadiran Allah.
  4. Muhasabah  - Menilai diri sendiri.
  5. Mujahadah  - Berusaha bersungguh-sungguh.
  6. Mu’atabah   - Menahan diri dari segala kekejian.

15. Waktu bagi manusia.

1.     Untuk anda bersama Tuhan.

2.     Untuk anda memperkasa diri.

3.     Untuk anda menikmati semua hasil usaha anda.

 
16. Belajar sebagai satu fisabilillah.

 
TIDAK MUDAH UNTUK BERJAYA DAN CEMERLANG

TIDAK SUSAH UNTUKGAGAL DAN KECUNDANG.

No comments:

Post a Comment